Alle begin is.......

29 september 2018 - Salta, Argentinië

Verslag reislogger deel 2.

Vlucht Kl 0701 naar Buenos Aires.  We gaan ons avontuur van een half jaar beginnen. De eerste hobbel ervaren we bij het inchecken. We hebben een retourvlucht in mrt 2019. Dus we dienen voor de KLM aan te tonen dat we binnen 90 dagen Argentinië verlaten, anders zouden we visums moeten hebben. Na wat gepraat en gebel komt er een official van de KLM bij. Escape dat we tijdelijk naar Uraguay, het buurland, gaan. Charles zegt “dan boeken we een hotel in Montevideo dat moet dan wel voldoende zijn”. De man aarzelt, maar  Charles overtuigt hem. Ter plekke boeken we online via Booking.com een kamer voor half oktober in Montevideo. Zo heeft de KLM een bewijs dat we binnen 90 dagen het land uit zijn. Dat we de kamer ook weer gratis kunnen en zullen annuleren zeggen we er maar niet bij.
We drinken nog wat met Ronni en Wim, de zus en zwager van Margo die ons enthousiast komen uitzwaaien. Ook Maarten en Anne worden uitgezwaaid.  Eindelijk is het zover, we vertrekken. Na een goede vlucht landen we in een mistig BA.  Met de taxi rijden we in een uur naar ons appartement down town. Mooie wijk, maar we schrikken van het gangetje naar ons appartement, sjabbie, zijn we wel op het goede adres? Terwijl Anne en Margo op de bagage passen gaan Charles en Maarten naar het sleuteladres. Het appartement blijkt nog bezet, de werkster maakt schoon en ook de loodgieter dient nog een toilet te repareren. Vanbinnen blijkt het apartment mee te vallen, leuk gedecoreerd, eenvoudig, alles wat we nodig hebben en heerlijk in het centrum. Daarna gaan we geld trekken. Cash probleem! Als gevolg van de de dramatische devaluatie van de AR.$ kunnen we per dag, per rekening 3 keer AR.$ 2000 opnemen, met een bank toeslag van 30 % zouden we eigenlijk omgerekend €120 krijgen, maar dat kost ons uiteindelijk € 156. Maar we tellen onze zegeningen, we hebben voor de eerste dag iets aan cash. Dit moet anders. We stellen de wisselkoers bij, ipv 1 AR.$ is €0,02 hanteren we onze eigen koers van  €0,025, dan doet die opslag minder pijn. We gebruiken de creditkaart zoveel mogelijk.

Eerst op zoek naar een supermarkt gevraagd of ze onze creditkaart accepteren?  “Si, pero con pasaporte”. Hoopvol, wij boodschappen doen. Bij het afrekenen dienen er (paspoort) cijfers in gevoerd te worden. Helaas onze paspoort nummers bestaat uit letters en cijfers, dat pakt hun het systeem niet. Andere legitimatie, met het rijbewijs, andere pasjes gegeven.  Niets lukt. Onze boodschappen hebben Anne en Margo inmiddels in de rugzakken gedaan. Margo zegt tegen Anne “gewoon blijven wachten tot de steeds groter wordende rij begint te protesteren”. Maar na een kwartier halen we, al giechelend, al de boodschappen weer uit onze rugzakken.  Op zoek naar een Supermarkt van een grote keten de Carrefour en ja hoor dat lukt. In ons authentieke appartement koken we onze maaltijden. We hebben Luidruchtige Latino’s als buren, swingende muziek tot ver in de nacht. Kortom oordoppen in.

Lopend naar de forwarder gegaan, die de formaliteiten in de haven voor ons dient te regelen. We moeten in cash US dollars betalen. Zo kan het proces van de camper uit de haven “trekken” beginnen. We regelen sim kaarten. Tussen het geld trekken door zijn we ook nog tourist. We verkennen de stad, zien op Plaza de Mayo de plek waar de “dwaze” moeders demonstreerden. Zien en horen de nodige demonstratie want eind van de maand zijn er verkiezingen.We nemen een taxi en gaan naar de begraafplaats van Recoleto, waar in het familie graf van de familie Duarte, Evita Peron is bijgezet. Bijzonder om daar te staan.

Donderdags horen we dat we op vrijdag in Zarate de camper op kunnen komen halen. Wij in alle vroegte ernaar toe. “Please be on time bij gate 2”. Wachten, wachten en nog eens wachten. Er zijn nog 2 andere stellen die hun camper op komen halen. De mannen hebben hun veiligheidshesjes aan en krijgen wel heel bijzondere gele veiligheidsneuzen voor hun schoenen. Als ze eindelijk met de douane de campers gaan inspecteren blijkt er in alle 4 de busjes spullen overhoop te zijn gehaald. Charles mist in een oogopslag een aantal zaken uit de camper. Charles en Maarten mogen maar heel even in de camper kijken, maar treffen een ravage aan. Het proces stopt omdat het lunchtijd is. Wachten, wachten en wachten. Na de, 2 uur durende, lunch blijven de vrouwen wederom buiten de poort wachten en.... de mannen binnen de poort wachten, wachten waarop? De contactpersoon van de brooker negeert stelselmatig, het verzoek om een rapport op te maken dat er ingebroken is en er spullen verdwenen zijn. Even voor 5 uur mogen de mannen naar de busjes toe. Charles belt nog met de forwarder, en ook die neemt geen verantwoording voor de “inbraak”, hij zegt dat hij alleen de douane formaliteiten regelt. De contact persoon van de forwarder blijkt inmiddels de ontvangst papieren te hebben getekend, zonder de diefstal te vermelden, terwijl het tekenen door de eigenaar dient te geschieden! We rijden behoorlijk aangeslagen naar een camping en slapen slecht.

De volgende dagen staan in het teken van wat is er weg en wat hebben we nog. Soms zijn we verrast dat er zaken niet mee genomen zijn. “Oh gelukkig dit hebben we nog!” We zijn blij dat de meest essentiële kampeerspullen in onze banklade, met een bearlock-slot, niet gestolen zijn. En ook de plaat die Charles voor ons keukenblok geschroefd had, heeft gezorgd dat we al die spullen nog hebben. Maar globaal missen we al onze warme wollen kleding, donzen jacks en donzen slaapzak, veel kleding van Charles, schoeisel, wat kampeerartikelen en al ons gereedschap. Het proces van onze wonden likken en onze veren schudden loopt door elkaar heen. Hoewel er letterlijk genomen beduidend minder “veren” te schudden zijn. We maken een brief naar de organisatie die ons heeft verscheept. We kijken nog in een shopping mall wat we kunnen aanvullen. Na het weekeinde gaan we opzoek naar een vul adres voor het gas, want aan boord mochten we alleen lege gastanken bij ons hebben. Met een in Ermelo, bij Pull, gekochte adapter kan onze Europese fles aan een Zuid-Amerikaans gasvulpatroon gekoppeld worden. Nadat dit gelukt is roepen we naar elkaar “Vamos”. We gaan we rijden. De reis gaat beginnen en we de status Overlander.

Onze eerste hele reisdag rijden we nog over een toll weg. We verbazen ons over het weinige verkeer. Via de BZ app. werd al gewaarschuwd voor een landelijke staking. De winkels zijn dicht en op de weg is het is praktisch uitgestorven en.... de betaalhokjes zijn onbemand. Dat er ook eental benzine stations afgesloten zijn, kunnen we in dat kader  plaatsen. Onderweg zien we langs de kant van de weg een berg flessen liggen. Het blijkt een soort kapelletje met heel veel plastic en glazen flessen, die zorgvuldig om het kapelletje heen geplaatst zijn. We stoppen er en interpreteren het als een herdenkingsplaats voor reizigers. Wij besluiten er een mooi ritueel van te maken en wensen elkaar daar een goede en veilige reis toe. ¡Buen Viaje!

Na een bezoek aan Córdoba, met een aantal koloniale resten , verplaatsen we ons 1000 km noordwaarts naar Salta. Dit traject rijden we individueel. We stoppen bij een van de zes Estancias Jesuítas in deze regio om te overnachten. Een Unesco site, Jesús María. De Spanjaarden en Portugezen kwamen hier 400 jaar geleden naar toe om de lokale bevolking tot het christendom te bekeren. Naast het bouwen van kerken werden ook scholen en een Universiteit, de eerste van het land, in Córdoba gesticht. Om deze projecten te financieren werden agrarische nederzettingen geëxploiteerd, o.a. de wijnbouw. De arbeidskrachten waren slaven en de lokale bevolking. We maken een praatje met de security en het is goed dat we hier overnachten. Het blijkt een zeer rustige overnachtingsplek. De volgende ochtend om 8 uur bezoeken we het kerkje, het klooster waar nu een museum in is en bekijken de enorme wijn persen en vaten die hier nog staan.

Al rijdend naar het noorden zien we het landschap veranderen. Soms wat heuvelachtig, dan weer hele enorme vlakke, dorre pampa’s. We zien paarden galopperen met een gaucho te paard om de kudde bijeen te houden. Grazende koeien langs de kant van de weg en heel, heel veel geiten. Dat deze dieren met hun mest ook voor de nodige vliegen zorgen is onvermijdelijk. De nodige, meters hoge, cactussen, bloeiende gele brem en hele stukken grasland. We zien in het westen al wat uitlopers van de Andes. Kwa temperatuur wordt het naar het noorden toe warmer, subtropisch, vooral in de namiddag, 35 graden. Dat lijkt voor het seizoen uitzonderlijk warm te zijn. Onderweg passeren we regelmatig  een politiepost. Papieren en rijbewijs. Vaak vragen ze “¿De donde usted?” “Hollanda” en als Margo er dan “Maxima” aan toevoegt, wordt er gelachen en mogen we verder. Dit ritueel houden we er tijdens deze reis in.

Vrijdag 28 september komen we in Salta, dat op 1200 m hoogte ligt, aan. We vieren daar Maarten’s 65 ste verjaardag. Wij hebben een oplaadbaar ledlampje voor hem uit Nederland mee genomen. Komt goed van pas want al hun lampen worden “vermist”. We gaan daar uit eten en genieten van een heerlijke maaltijd, life muziek en een zwoele avond.

1. Ingrid en Rob:
    29 september 2018
    Gelukkig dat jullie belangrijkste zaken goed afgesloten waren.
    Jullie zijn inventief en gelukkig toch met zn 4 .
    Ondanks deze tegenslag toch maar genieten en dat doen jullie wel.groeten Rob en Ingrid
  2. Alice Broer-Boeff:
    29 september 2018
    "jullie zijn op reis en namen mee...", na blijkt, goede aanpassingselementen, inventiviteit en improvisatie talent én naar ik aanneem een goede reisverzekering die het leed zal kunnen verzachten...
    Maar toch...inmiddels al veel beleefd, gezien en naar ik hoop ook de tegenslagen weer te boven? Dank voor het mogen delen in jullie avontuur. Een fijne voortzetting met mooie herinneringen gewenst van Alice.
  3. Paul Evers:
    29 september 2018
    Deze startavonturen kunnen een mooi boek worden vol met tips voor toekomstige toeristen als je naar Argentinië ( en verder ) gaat. Wat een avontuur! Net gestart en al gigantisch veel beleefd!
    Wel geweldig dat we er deelgenoot van mogen zijn. Wel verbinding met de telefoons?
    Jullie een zeer goede voortzetting met minder verrassingen toegewenst door Paul.
  4. Jasper en Ulla:
    Hoi Margo en Charles,
    We dachten in de afgelopen twee weken al eens tussendoor zo van: waar blijven ze toch? hoe zal het wel gaan?
    Maar nu begrijpen we wel dat de tijd en de zin om te berichten op een minimum stonden. Gelukkig is alles goed gekomen!!!!
    Zekers ook dankzei jullie flexibiliteit en ervaring. Ik zou zo zeggen: dit team is stressbestendig. Heel veel geluk en verders een mooie reis. Hartelijke Groeten.
  5. Cees somers:
    29 september 2018
    Een leuk feitje dat jullie natuurlijk bekend is, maar dan toch maar voor andere lezers. In 1494 werd door paus Alexander VI in het Verdrag van Tordesillas de wereld buiten Europa in tweeën gedeeld: het oosten van een denkbeeldige lijn was voor Portugal, het westen voor Spanje. De uiteindelijke bedoeling was concurrentie of oorlog tussen twee katholieke naties inzake te verwerven of verworven kolonies, te voorkomen. De paus trok een denkbeeldige lijn dwars over de globe zo’n 100 mijl ten westen van de Kaapverdische eilanden. Spanje kreeg het recht op alles ten westen van die lijn, Portugal op de gebieden ten oosten van de lijn. Dat was niet naar de zin van de Portugese koning, die de lijn veel verder naar het westen verlegd wilde zien, wat ook geschiedde. Uitzondering werd Brazilië dat door de Portugees Cabral werd ontdekt in 1500. Weet je precies waarom een deel van zuid Amerika Spaans, en een deel Portugees spreekt.

6. Cees somers:
    29 september 2018

Mooi verslag, smaakt naar meer. Vervelend dat jullie op deze manier met een oude spreuk “travel light” worden geconfronteerd en dat onverlaten het verschil tussen mijn en dein niet respecteren. Laat je niet kisten, er is een wereld te ontdekken. Heel veel plezier. Cees
  7. Gerda Bosch:
    29 september 2018
    Weer mooi geschreven. Wat beleven jullie weer een hoop. Ik was al benieuwd waar jullie eerste verslagje bleef. Dat duurde en duurde. Ik maakte mij al zorgen. (Nu al😂😂😂) Margo jij had helemaal geen Spaans hoeven te volgen: het woord Maxima is al voldoende. Net een toverwoord de deuren zullen allemaal voor jullie open gaan. Ik verheug mij al weer op jullie volgende reisverslag en wensen jullie een hele fijne voortzetting van jullie reis.
    Hartelijke groeten Gerda
  8. Jan:
    29 september 2018
    Geen leuk begin natuurlijk. maar wij weten dat jullie zo ongeveer het genieten hebben uitgevonden. Daarom wensen we jullie vanaf heden alle goeds, moois en leuks toe. nog even onze slogan " Geniet MET en VAN elkaar".

Liefs uit Delft
    Betty en Jan
  9. Harold:
    29 september 2018
    Boeiend hoor, dit reisverslag. Leest als een boek. Ben benieuwd naar het volgende deel van jullie feuilleton. Genietse! Hopelijk hebben julie niet al te veel van die pechmomenten.
  10. Saskia Hulsker:
    29 september 2018
    Lieve Charles en Margo. Gaaf om te lezen hoe jullie zo in je element zijn!!
    Liefs, Rico en Saskia
  11. J&J:
    30 september 2018
    Wat hebben jullie weer een avontuur!!
    Ook in dat deel van de wereld kent men: Het mijn en dijn.
    Gelukkig gaat alles nu weer goed. Geniet er maar met volle teugen van. Vele zwoele avonden toegewenst.
  12. Elma:
    30 september 2018
    Wat een begin en wat een verhaal, zeg! Gelukkig kan daarna toch het genieten beginnen. Ben benieuwd naar het volgende boeiende verslag. Liefs Elma
  13. Annelies:
    30 september 2018
    Wat een geluk, dat het nu 35 graden is bij jullie, hebben jullie voorlopig die warme wollen kleding niet nodig! Maar wat een begin. En wat gaan jullie er moedig mee om. Geniet van jullie verslag en wens jullie mooie avonturen met niet zoveel hindernissen meer.
    Annelies
  14. Willem en Ine:
    30 september 2018
    Hallo Charles en Margo. Gelukkig hebben jullie je fantastisch voorbereid op deze reis en niets aan het toeval overgelaten, anders was deze rollercoaster wellicht nog heel anders afgelopen. Het is echt ongelooflijk wat jullie met z'n vieren in zo'n korte tijd al voor de kiezen krijgen.
    Zet hem op 🔆!
  15. Marry en Louis Broskij:
    1 oktober 2018
    Beste Margo en Charles,
    Wat een belevenissen in zo'n korte periode. Geniet en hopelijk zo weinig mogelijk hick-ups in het vervolg van jullie prachtige reis.
  16. Marina:
    1 oktober 2018
    Hallo Charles en Margo,
    Wat een begin van jullie reis/ avontuur. Het is maar goed dat jullie zoveel reiservaring hebben en niet voor een kleintje vervaart zijn.
    We kijken uit naar jullie belevenissen.
  17. Tiny Saanen:
    3 oktober 2018
    Ha Margo en Charles,
    Wat een heftige start op deze manier. Hopelijk kunnen jullie het snel weer los laten en je open stellen voor het avontuur in het Tango land en al dat moois wat het (ook)te bieden heeft😀
  18. Majo en Corrie:
    5 oktober 2018
    Hoi Charles en Margo, geen leuk begin van dit reisavontuur maar jullie kennende slaan jullie je er wel doorheen. Een gezonde en veilige reis toegewenst, geniet er van.