We gaan op reis en nemen mee.......

4 september 2018 - Ermelo, Nederland

Begin december 2017 nodigen Maarten en Anne ons uit voor een etentje en vragen zij of we erover na willen denken om met zijn vieren, met onze eigen busjes, een halfjaar naar Zuid-Amerika zouden willen gaan. Het  zaadje voor deze reis was geplant toen Maarten en Margo in april 2016 naar een voorlichtingsdag van Seabridge zijn geweest. We zagen daar een  gelikte diapresentatie over het reizen van je eigen camperbus in Zuid-Amerika.

We slapen er flink wat nachtjes over, denken erover na, lezen ons in, bezoeken met zijn vieren de Bijzondere Reizen Beurs in Amsterdam.... en zo glijden we  langzaam maar zeker in een nieuw reisavontuur. We kopen de landkaarten, bekijken globaal de route en houden rekening met de hoogtes waar we op gaan komen. Margo haalt haar Spaans op en volgt ook nog drie weken een Spaanse cursus in Valencia. We hebben overleg met mensen die in Zuid-Amerika gereisd hebben.

Nu hebben we in onze VW bus altijd de optie om boven in “ons tentje” te slapen, maar in Patagonië kunnen we veel wind verwachten dus zullen we ook regelmatig beneden moeten slapen. Charles bedenkt een manier om onze benedenslaapplaats aan te passen. Omdat wij allebei ”maar”  1 meter 70 zijn hoeft ons beneden bed niet 2 meter lang te zijn, dus kort hij het bed in tot 1 meter 80. Margo maakt hier een aangepast matrasje voor. Zo hebben we minder bergruimte maar wel meer leefruimte. We kopen een grotere Porta Potti (campingtoilet) omdat we zelfvoorzienend willen rondtrekken. Het dak krijgt een nieuw zonnepaneel met een opbrengst die drie maal hoger ligt dan het vorige verouderde paneel. Verder past Charles de bus nog op een aantal onderdelen aan en hij krijgt een grote beurt bij VW campercentrum Amersfoort. Ten slotte komen er ook nog andere voorbanden op.

Charles en Maarten buigen zich over het transport van onze camperbusjes, die we met Seabridge RoRo willen verschepen. Na heel veel overleg en afstemmomenten boeken we op 14 juni 2018 onze vlucht naar Buenos Aires. We boeken bij Seabridge een RoRo verscheping naar Zarate, de haven van Buenos Aires. Regelen de autoverzekering daar. We hebben dan nog bijna drie maanden. Die gebruiken we om onze paklijst bij te werken en te bedenken hoe we de bus zullen beladen voor het zeetransport. We halen onze vaccinaties, kopen nog een aantal dingen voor onze reis en bekijken kritisch wat we wel, maar ook wat we niet meenemen.  We schaffen nog wat gasadapters aan die we op het andere continent nodig zullen hebben bij het vullen van onze gasflessen.

Op 19 augustus brengen we onze beladen camperbusje naar Zeebrugge. Charles volgt de komende weken via de App VesselFinder het schip de Glovis Constuctor en we hebben nog een paar weken voor de laatste actiepunten. We laten nog wat recente foto’s van Roel, Marloes en de kleinkinderen afdrukken, die we (voor heimwee momenten) achter de zonneklep van de bus plakken. We wisselen US dollars, bekijken de financiën,  boeken een appartement in Buenos Aires voor de eerste week en geven het huis en de tuin nog een grote beurt.

16 september, de dag waarop wij vertrekken, komt snel dichterbij.

1. Cees somers:
    4 september 2018
    Reizen verrijkt de ziel. Het vormt een rugzak die steeds groter wordt maar merkwaardig licht blijft. En zoals mijn moeder zaliger eens zei:" Ik heb nog nooit een verhuiswagen achter een begrafenisstoet zien rijden" vormen herinneringen uiteindelijk dé kern van iemands bestaan. Heel veel plezier toegewenst of zoals ze in Azië zeggen: "God's speed"!
  2. Niek:
    4 september 2018
    Perfecte voorbereiding! Succes en veel plezier!
  3. Lia landzaad:
    4 september 2018
    Niets anders verwacht van jullie ,zo'n goede voorbereiding!
    Klinkt goed, het avontuur kan beginnen.
  4. Ronni:
    4 september 2018
    Of zoals mijn/onze moeder zei:"Gaan jullie maar reizen, ik pas wel op de stad".
    Wij komen weer graag op Ermelo passen tijdens jullie reis.
  5. Dineke:
    4 september 2018
    We hebben jullie voorbereidingen gevolgd. Reizen is jullie hobby en we wensen jullie een hele mooie tijd toe. Dat wordt genieten.
  6. Ingrid en Rob:
    5 september 2018
    Wat een voorbereiding nu nog de laatste lootjes en dan genieten maar😀👍.Fijn dat we mee mogen en kunnen genieten van jullie heel speciale reis.
  7. Ronni:
    29 september 2018
    Wat heerlijk dat jullie reis nu begonnen is, na de hobbels die genomen moest worden.
    Heb het goed met elkaar.!